1907-54
Mexican painter, b. Coyoacen. As a result of an accident at age 15, Kahlo turned her attention from a medical career to painting. Drawing on her personal experiences, her works are often shocking in their stark portrayal of pain and the harsh lives of women. Fifty-five of her 143 paintings are self-portraits incorporating a personal symbolism complete with graphic anatomical references. She was also influenced by indigenous Mexican culture, aspects of which she portrayed in bright colors, with a mixture of realism and symbolism. Her paintings attracted the attention of the artist Diego Rivera, whom she later married. Although Kahlo's work is sometimes classified as surrealist and she did exhibit several times with European surrealists, she herself disputed the label. Her preoccupation with female themes and the figurative candor with which she expressed them made her something of a feminist cult figure in the last decades of the 20th cent. Related Paintings of Frida Kahlo :. | The Flower Basket | I was born | Sun and life | All up | Self-Portrait on the Borderline Between Mexico and the United States | Related Artists:
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
Pier Francesco Mola (9 February 1612 - 13 May 1666) was an Italian painter of the High Baroque, mainly active around Rome.
Mola was born at Coldrerio (now in Ticino, Switzerland). At the age of four, he moved to Rome with his father Giovanni Battista, a painter. With the exception of the years 1633 - 40 and 1641 - 47, during which he resided in Venice and Bologna, respectively, he lived for the rest of his life in Rome.
His early training was with the late mannerist painter Cavalier D'Arpino, and he worked under the classicizing Francesco Albani.
His masterpiece is the fresco in the gallery of Alexander VII in the Quirinal Palace Gallery, entitled Joseph making himself known to his Brethren (1657). He made six versions of The Flight into Egypt, the earileist and best of which is the first one, The Rest on the Flight into Egypt.
He was elected Principe of the Accademia di San Luca, the Roman artists' professional association, in 1662, but his last years were neither profitable nor prolific. One of his pupils was Antonio Gherardi.
With his looser style and handling, more naturalistic palette, and interest in exploring landscape elements, Mola rebelled against the prevailing, highly-theoretical classicism of such leading 17th-century Roman painters as Andrea Sacchi.
Alson Skinner Clark1876-1949